Logo: abstract wave in blue/orange/green, text "OPPDRETTERNES MILJØSERVICE" in blue.

Annonsørinnhold

Logistikkens høyborg

Gudbrand og Kristen skaper orden ut av kaos

Bak brønnbåttrafikken i Namdalen står to menn, et datasystem – og en logistikkmaskin som flyter bedre enn de fleste. Møt duoen som holder kontroll på 338 millioner kilo fisk i året.

Man with beard in black t-shirt at office desk looks at camera.
Logistikk for brønnbåter i fiskeoppdrett + div. relaterte tjenester. Etablert i 2010. Eies av Sinkaberg, Emilsen Fisk, SalMar, og VAL.
En brønnbåt er et spesialfartøy som frakter levende oppdrettsfisk i store vanntanker. Den brukes til å transportere smolt, slakteklar fisk og til behandling mot sykdom og lakselus.
Smolt er ung laks som har tilpasset kroppen fra ferskvann til sjøvann. I oppdrett sendes smolten fra landbaserte anlegg til sjøen, der den vokser videre til slakteklar fisk.

Gudbrand Sørheim

Fakta:

Bak en anonym fasade

Inne i et anonymt bygg, på et anonymt kontor, sitter to, tilsynelatende, anonyme karer.

Stille og rolig sitter de der, Gudbrand og Kristen, og titter inn i sine dataskjermer, det ene exel-arket kjedeligere enn det andre. Bak skjermene deres går en usynlig logistikkmaskin på høygir – og den bare funker.

Gudbrand Sørheim og Kristen Høyforslett kan på mange måter sies å være oppdrettnæringens kaospiloter. Deres eksepsjonelle teft for langsiktig detaljstyring gjør at oppdrettsnæringen i Namdalen knirkefritt kan levere frisk og sunn fisk i enorme kvanta, året rundt.

– Kristen finner opp snedige system, og jeg bruker kjeft. Vi er egentlig en jævlig god match, sier Gudbrand med glimt i øyet.

Slik oppsummerer han bedriften han selv etablerte i 2010, Oppdretternes Miljøservice (OMS). Da hadde han jobbet i blå næring siden 1980, og bekledd de fleste roller bransjen tilbyr.

338 millioner kilo i bevegelse

OMS er et logistikk-selskap, som i hovedsak jobber med å samkjøre brønnbåter for oppdrettsnæringen. De har per i dag tre langtidskontrakter med rederiet Sølvtrans, som eier båtene. De tre båtene håndterer 2500, 3200 og 4000 kubikk. Det vil si at den største båten kan laste 600 tonn.

Den ene brukes i hovedsak til slaktefisk, og henter fisk fra merdene og leverer til slakteriet, mens de to andre brukes til mekanisk behandling av lus. Det vil si enten med temperaturstyring, eller spyling.

– Før var det tre slakteri her, nå er det bare ett. Det gjør logistikken enklere, men volumet er jo blitt mye høyere. I 2024 hadde vi 338 millioner kilo fisk ombord i våre båter. Næringa har forandret seg enormt mye. Når jeg starta opp i 1980 var årsproduksjonen ca 130 tonn i året – nå slakter Sinkaberg dette før lunch på en hvilkensomhelst dag.

Frem til 2010 tok de forskjellige oppdrettsselskapene i regionen selv jobben med å leie brønnbåt etter behov. Men en brønnbåt er et kostbart verktøy, og det er bokstavelig talt et hav av muligheter for å gjøre dette på en lite bærekraftig måte.

– I vår region har oppdretterne siden starten jobbet sammen for å finne ut av ting, det har på en måte vært kulturen. OMS har sitt utspring fra dette. Selskapet er eid av bransjens selv, med Emilsen Gruppen, Sinkaberg, SalMar og VAL. Måten vi løser dette på, gjør at vi utnytter kapasiteten på brønnbøtene mye bedre enn hva oppdretterne ville klart med hver sin båt. Vi har et veldig godt samarbeid med våre eiere, og vi synes de fortjener skryt for tilliten de viser oss, forklarer Gudbrand.

Large dark blue industrial ship, RONJA NÆRØYSUND, on calm water under a cloudy sky.

Systemene som aldri tar ferie

Nøkkelkomponenten for at dette lar seg gjøre, er databaser, exel-ark og side opp og side ned med datakode. Det er her Kristen kommer inn – og det var ikke hans kunnskap om biologi som sikret han jobben, for å si det sånn.

– Jeg har knapt sett en fisk før, heldigvis er ikke det en del av jobben min å kunne noe om det, forteller Kristen lattermildt.

– Vi legger til rette for forutsigbarhet. Det gjør vi gjennom å lage gode systemer som bare virker. Vi var tidlig ute med å digitalisere alle dataene – det ga oss et fortrinn. Vi jobber ut ifra databaser, som jeg har designet og bygget fra bunnen av. Jeg er tilhenger av “one-button-solutions”, så man må på en måte være villig til å effektivisere seg selv bort, forklarer Kristen.

Men at han vil effektivisere seg bort er nok lite trolig – sammen med Gudbrand utgjør de to 100% av administrasjonen i selskapet.

– Det er helt klart en livsstil dette her. Vi er ikke låst til pultene, men telefonen er aldri langt unna, det gjelder også i feriene. Brønnbåtene er på jobb døgnet rundt, året rundt. Og fisken i merdene tar heller aldri ferie. Men det er sånn vi liker det, forklarer de fornøyd.

Bald man in glasses and hoodie, smiling, at office desk with computer.

Kristen Høyforslett

Lager – en bieffekt med millionomsetning

Kristen og hans databaser har også ført til en liten bi-gesjeft med det passende navnet Lager – som plutselig omsetter for millioner.

– Biosikkerhet er vår største prioritet, og vi gjør mye for å holde båtenen rene. Det startet med at vi måtte ha vaskemidler til båtene, så har det bare ballet på seg. Gjennom Lager omsetter vi kjemikalier, vaskemidler og desinfeksjonsmidler for 20 millioner i året. Det er jo gunstig å ha stor omsetning når du forhandler pris med leverandør, så dette fører jo til billigere drift for våre kunder, forklarer de.

Presise spåmenn

Gudbrand og Kristen ser lyst på fremtiden, og de er tydelige på hva som er deres suksessfaktor.

– Vår evne til å se langt frem i tid, er nøkkelen. Utifra våre prognoser kan vi ganske presist gi anbefalinger om brønnbåtkapasiteten om for eksempel tre år. Det er en forutsigbarhet som våre kunder setter stor pris på – og i fare for å skryte litt av seg selv; våre råd har vært temmelig presise, sier karene – før de vender blikket tilbake til hver sin skjerm, og hver sin bit av et hav som aldri står stille.

Bright warehouse with tall racks holding blue and white containers, forklifts, and a tractor.

OMS omsetter store mengder kjemikaler, vaskemidler og desifinfeksjonsmidler.