Kunnskap

Stolthet · Nærhet

Jubileet markeres gjennom hele 2025, og i denne serien løfter vi frem hva som ligger bak selskapets verdier.

Annonsørinnhold

Kunnskap

-drivkraften bak utvikling

Oppdrettsnæringen er fortsatt ung. Det finnes ikke mange generasjoner med erfaring å lene seg på – derfor må mye læres, prøves og utvikles underveis. 

Hos Emilsen Fisk handler kunnskap ikke bare om å kunne – men om å forstå.

Facial expression, Portrait photography, Smile, Lips, Skin, Happiness, Hairstyle, Beauty, Neck, Iris

Ila Emilsen er konsernleder HR og jobber med kommunikasjon i Emilsen Gruppen.

– Kunnskap er en av våre kjerneverdier fordi den bygger trygghet, kvalitet og utvikling, sier hun.

For Emilsen Gruppen handler det om å forstå arbeidet, ta kloke valg og lære av hverandre, slik at alle blir tryggere, dyktigere og bedre over tid.

– For å bli bedre må vi også investere i folkene våre – særlig de som ønsker å være med å utvikle næringen, fortsetter hun.

Emilsen Fisk er lærebedrift innen både akvakultur og mekaniske fag. Nye medarbeidere får tidlig ansvar, opplæring og rom til å vokse. Samtidig oppmuntres de ansatte til å bygge videre på kompetansen sin gjennom etterutdanning, sertifiseringer og faglig påfyll.

– Vi vet at ekte kunnskap vokser i et godt miljø, der folk føler seg trygge, blir sett og får rom til å utvikle seg. Når vi lærer sammen, deler erfaringer og spiller hverandre gode, styrkes både menneskene og arbeidsmiljøet rundt oss.

Kunnskap handler også om å forstå sammenhengen mellom valg og konsekvens – for sikkerhet, for fiskevelferd og for naturen vi jobber i hver dag. Emilsen Fisk arbeider tett på havet, og med det følger et ansvar: å ta valg som bidrar til et renere og mer bærekraftig havmiljø.

– Vi skal være med på de prosjektene vi kan, og bidra til å utvikle kunnskapen. Det skal komme både enkeltpersoner, bedriften og næringen til gode.

Gjennom åpenhet, nysgjerrighet og respekt for faget utvikler Emilsen Fisk seg kontinuerlig – både som selskap og som mennesker.

I år markerer de 25 år som selskap. På vei mot de neste 25 vil de fortsette å søke ny kunnskap.

– For å holde kursen fremover er vi alltid på utkikk etter folk med spisset kunnskap, sier Ila.

– For oss handler det ikke om å stå helt fremst, men om å være langt nok fremme til å drive utviklingen videre, avslutter hun.

KUNNSKAP · STOLHET · NÆRHET